onsdag 9 januari 2013

Diverse stickning i jul och nyår

Det blev lite stickning i jul och nyår men jag har inte uppdaterat bloggen på länge bara.
Jag hittade ett gammalt projekt, som jag måste börjat med när Olivia var bebis. Det skulle bli ett överkast till hennes bebissäng, men nu får det bli ett överkast till hennes 90-säng istället.
Så det är bara att virka på. Har väl snart gjort 100 rutor. Men tyvärr är den rosa färgen slut alldeles strax så jag hoppas att det blir ett överkast av allt. Så här ser rutorna ut:

Sen har jag virkat lite till faktiskt. Försökte virka sittdynor. Den första blev inte direkt rund utan en sexkant, hahah. Sen gjorde jag en till och hade då kommit på hur jag skulle få den rund förstås. Och den andra blev sedan till ett mönster.


Här kan man se den sista sittdynan före och efter tovning. Det blir ju ändå rätt stor skillnad. 20 procent krymper den i tvättmaskinen på 60 grader.

Mönstret blev så här sedan. Inte den bästa framsidan, men ok.

 Jag blev såklart också klar med segelbåtströjan tillslut. Det gick trögt. Kom liksom aldrig för mig att sy i dragkedjan men det blev iallafall gjort sen. Så här blev tröjan:
Skillnaden från den förra tröjan är att längst ner är mudden marinblå istället för ljusblå.

Det som pågår just nu i stickväg är en till sittdyna.Provar en annan metod nu, som jag tror bättre på. Den går snabbare och blir säkert bättre tovad då det bara är 2 trådar Plötulopi och inte 3 som innan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar

Populära inlägg