onsdag 1 oktober 2008

Grå islandströja klar plus arbetar på 2 filtar.

Nu har jag gjort klart en grå lopapeysa. Eller det var iochförsig ett tag sen den blev klar. Men sen åkte jag och älsklingen på 2 veckors semester till Seychellerna och var några dagar i Sverige. Så jag hann aldrig lägga in någon bild innan dess.

Håller just nu på att tvätta den, den ligger i badkaret. Skulle gjort det för flera veckor sedan men nu när jag är gravid går allt lite långsammare och jag gör nästan ingenting efter jobbet. Är väldigt trött!

Så här blev den:



Sedan har jag börjat sticka filtar. Jag köpte garn till en filt att ha i soffan till mig och Johan och sen till en liten bebisfilt till Olivia (bebisen i magen) när hon kommer till världen.

Jag började på våran filt för att se hur den blir. Den går i grönt eftersom vårat vardagsrum går i grönt.

Man stickar fyrkanter, som sedan sys ihop till en stor fyrkant. Håller precis på med en vit-beige fyrkant:



Det går rätt långsamt. Jag använder stickor nr 3 och garnet Smart från Sandnesgarn. Sen stickar jag inte så ofta nu när jag är gravid som innan. Totalt har jag bara gjort 9 rutor än så länge och dom är 22x22 cm. Så det är en hel del kvar. För det ska ju bli en stor filt som man kan ha över sig.



Hoppas det inte går allt för långsamt att göra klart dom. Jag har ju drygt 3 månader kvar nu innan lilla bebisen kommer ut. Jag vill ju hinna göra en liten stickad bebisdräkt också.

10 kommentarer:

  1. Va fina! Vill du sticka den där blåa från november 2007 åt mig?

    SvaraRadera
  2. Jo det hade jag kunnat göra om du betalade för garn och arbete men just nu har jag så många andra grejer jag har lovat och tänkt att sticka. Tex En födelsedagspresent och 2 lopapeysur till 2 kompisar.

    SvaraRadera
  3. Hej Lina:)
    Är bara inne för att få inspiration, håller på att avsluta den tröjan som du gav min mönstret på:) Hoppas kunna använda den nu i vår:)
    Vad stickar du på nu? Hörde du att jag har startat en stickgrupp här hemma? Vi är nästan 10 tjejer och har så himla kul!!
    Hoppas att allt är bra med Johan och Olivia!
    kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Gud vilken fin tröja, du har inte en länk till mönster?

    SvaraRadera
  5. Hej!! Jättefina grejer! :) Var på Island bor du? Lite nyfiken bara, jag bor också här (på island) lite till och från :)
    /Linda

    SvaraRadera
  6. Hej! Tack! Jo jag bor i Vesturbaer i Reykjavik. Var bor du själv när du är här på island? Stickar du? Då skulle du kunna komma på sticklubben som vi har. Det är redan 3 svenska medlemmar i den, sen lite isländskt folk, en britt, en holländare, en tysk, en kanadensare och en amerikan.

    SvaraRadera
  7. Hej.Ett par små tips bara... I Holland har man något som heter "varma tröjans dag" jag har tipsat andra om att detta vore något att införa på valborg i Sverige, då alla går man ur huse och kan jämföra sina alster och diskutera stickning & klimat. På Ebay säljs många islands inspirerade tröjor stickade i långhårig mohair.Detta vore kul om ni oxå kunde börja med. Hälsn från en mohairgillare.

    SvaraRadera
  8. Hejsan! Vet du var man kan få tag på stickbeskrivning till islandströja?

    SvaraRadera
  9. Hej anonym! Du kan hitta gratis stickbeskrivningar och köpa stickbeskrivningar på islandströjor här:
    http://islina.se/produkter/monster/

    Det är faktiskt min egen webshop, som jag startade efter sommaren 2011.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar

Populära inlägg