fredag 30 november 2007

Senaste isländska tröjorna!

Nu har jag äntligen kommit för mig att tvätta alla tröjor jag hade på lager. Tre barn tröjor och en stor. Sedan tog det bara 3 dagar att torka.. Nu har dom precis torkat så jag passade på att fota dom..
Nu är det bara dags att köpa dragkedjor.
Jag är mest nöjd med den vita barntröjan som är stickat i plötulopi (garn på plattor). Den blev jättefin. Oj vad skört det garnet var. Det gick av jättelätt..så man fick vara väldigt försiktig när man stickade med det.. Men det är billigar. En platta kostar ca 250 (25 SEK) isk medans ett vanligt lopi nystan kostar 350 isk (35 SEK). Med plötulopi blir det också tunnare tröjor än lopi. Men dom är inte mindre sticksiga. Den kändes riktigt sticksig när den var klar, men efter lopasåpa tvätt och tvätt i balsam blev den bättre.
Så här blev resulatet:

Sedan är jag rätt nöjd med lopapeysan till Eric (Johans brorson). Det är en julklapp. Ska sätta i dragkedjan bara sen är den klar.
Så här blev den:

Sen kommer nästa barntröja som jag hittade på lite själv. Mönstret alltså!
Jag ångrar lite att jag inte gjorde vitt änsa upp i trekanterna och rosa ända nerifrån om ni förstår vad jag menar.. Nu är det en rak linje liksom.. Men den blev ändå rätt snygg.

.... och så har vi min egen tröja då.. Den blev jag inte så jättenöjd med. Jag minskade ner stickstorleken till 5. Egentligen stickar man med 6. Så den blev så tätt stickad på nåt sätt. Jag tror jag måste stickat lite hårdare än vanligt också. Konstigt! Och sen så satte jag ihop olika mönster från olika tröjor.. Hittade på lite själv liksom och nu tycker jag att det blev nästan lite för plottrigt.
Men rätt ok är den. Men jag funderar på om jag kanske kan ge bort den i present eller julklapp till någon. Så här blev den:

Men den svåra biten är kvar. Och det är att sy in dragkedjor. Det är rätt klurigt att få till det så att det ser snyggt ut.
Ska ut och handla imorn.

1 kommentar:

  1. Shit asså, va snygg jag är i ren-tröjan! =)
    Puss

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar

Populära inlägg